Αντικείμενο – Διαδικασία Εισαγωγής

Το Τμήμα Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας αναπτύσσουν εντατικό Διιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΠΜΣ) με τίτλο «ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΗΠΙΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ (SOFT SKILLS) ΣΤΙΣ ΒΙΟΪΑΤΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ». Τη διοικητική υποστήριξη του Προγράμματος έχει αναλάβει το Τμήμα Ιατρικής (επισπεύδον Τμήμα).

Αντικείμενο του ΔΠΜΣ, το οποίο λειτουργεί στις εγκαταστάσεις του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ, είναι η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, που αντιστοιχεί στην ικανότητα του ανθρώπου να προσαρμόζεται στις τεχνολογικές, οικονομικές και κοινωνικο-πολιτισμικές εξελίξεις της εποχής του, καθώς και στις ανάγκες που προκύπτουν από αυτές. Σε ερευνητικό επίπεδο, η κριτική σκέψη συσχετίζεται με υψηλές νοητικές λειτουργίες προσανατολισμένες στον ορθό λόγο, περιλαμβάνει όμως και αξιακές, συναισθηματικές και κοινωνικές διαστάσεις. Έτσι, προϋποθέτει την ικανότητα του ατόμου να θέτει υπό επανεξέταση έννοιες, παραδοχές, σκοπούς και αξίες και με βάση αυτά να αιτιολογεί τις επιλογές του, να οργανώνει τον συλλογισμό του και να αναλύει την πραγματικότητα· επίσης, να μπορεί να παίρνει αποστάσεις από προσωπικές πεποιθήσεις και ιδιοτελείς σκοπιμότητες, ώστε να διαμορφώνει τις απόψεις του ύστερα από εξέταση των λογικών στοιχείων που προσδιορίζουν έννοιες, πληροφορίες, σχέσεις, φαινόμενα, στάσεις και σκόπιμες πράξεις. Η κριτική σκέψη συμβάλλει στην απαλλαγή του ανθρώπου από εγωκεντρικές θεωρήσεις και τον καθιστά γνωστικά αυτόνομο και ικανό για αποστασιοποιημένες αξιολογήσεις.

Οι επαγγελματικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για έναν επαγγελματία των Βιοϊατρικών και Κοινωνικών Επιστημών και αποτελούν στόχο του ΔΠΜΣ περιλαμβάνουν ταξινομίες χαρακτηριστικών που αποκτώνται μέσω διαδικασιών τυπικής, μη τυπικής ή άτυπης μάθησης, ονομάζονται ήπιες δεξιότητες και λειτουργούν συμπληρωματικά και ενισχυτικά στις βασικές δεξιότητες των επαγγελματιών των Βιοϊατρικών και Κοινωνικών Επιστημών. Συγκεκριμένα, οι βασικές δεξιότητες (hard skills) αναφέρονται στη γνώση και την τεχνική ειδίκευση που χρειάζεται κέθε επαγγελματίας για την άσκηση του επαγγέλματός του. Οι ήπιες δεξιότητες (soft skills) αντιστοιχούν σε «διαπροσωπικές ποιότητες» και σε προσωπικά χαρακτηριστικά πολύ σημαντικά για την επιτυχή ανταπόκριση στις απαιτήσεις του επαγγέλματος, τα οποία σπάνια διδάσκονται στα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Τα σημαντικότερα από αυτά αναφέρονται σε δεξιότητες επικοινωνίας (προφορικής και γραπτής), ευγένειας, ευελιξίας (προσαρμοστικότητα, προθυμία για αλλαγή, δια βίου μάθηση, αποδοχή καινοτομιών, ετοιμότητα μάθησης), αλλά και σε ζητήματα όπως ηθική ακεραιότητα, διαπροσωπικές δεξιότητες (φιλικότητα, συμπαράσταση, χιούμορ, ενσυναίσθηση, αυτοέλεγχο), θετική στάση (αισιοδοξία, ενθάρρυνση, εμπιστοσύνη), επαγγελματισμό (συνέπεια, τυπικότητα, αξιοπρεπή εμφάνιση), υπευθυνότητα, συνεργατικότητα και εργασιακό ήθος (φιλοπονία, εσωτερική παρώθηση, προσήλωση, ανάληψη πρωτοβουλιών). Στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες, οι διαπροσωπικές δεξιότητες συμπεριλαμβάνουν και τη διάσταση της διαπολιτισμικής αντίληψης και κατανόησης, ως συνθήκης απαραίτητης για επικοινωνία αλλά και κοινωνική ισοτιμία, δικαιοσύνη και δημοκρατία στη ρευστή και ραγδαία μεταβαλλόμενη πραγματικότητα της εποχής μας.

Ιδιαίτερη σημασία έχει και η δεξιότητα ηγεσίας (leadership) είτε ως κοινωνικό χαρακτηριστικό των διαπροσωπικών σχέσεων είτε ως ενδοπροσωπικό χαρακτηριστικό (ηγέτης εαυτού, self leadership). Πρόκειται για μία έννοια που αναφέρεται στη δεξιότητα του κοινωνικού υποκειμένου να εμπνέει, να πείθει, να υποστηρίζει και να βοηθά τους άλλους για την επίτευξη ενός στόχου, στο πλαίσιο της κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Ο ηγέτης αποβλέπει στην ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων, αλλά και προσωπικών χαρακτηριστικών που του προσδίδουν δύναμη. Η δύναμη αυτή μπορεί να προκύπτει από την ικανότητά του να ασκεί εξουσία και να ελέγχει ή να προστατεύει τους άλλους, αλλά και από τη δεξιότητά του να εμπνέει στους γύρω του την ενεργοποίηση, τη νοητική εγρήγορση, την ανάπτυξη κινήτρων και την προσήλωση σε στόχους· ακόμη, τη δεξιότητα να διώχνει τον φόβο και να διαχειρίζεται κάθε είδους ανθρώπινη προσπάθεια για την επίτευξη ενός έργου. Οι δεξιότητες ηγεσίας σηματοδοτούν θετικά χαρακτηριστικά, όπως η έμπνευση από ηθικές αξίες, η ευφυΐα και η υψηλή πνευματικότητα. Χαρακτηριστικό των ηγετών είναι η δεξιότητα της πειθούς, η οποία βασίζεται στην ελεύθερη βούληση του άλλου και όχι στον εξαναγκασμό.

Ο ρόλος του επαγγελματία υγείας στη σύγχρονη κοινωνία είναι σύνθετος και δεν περιορίζεται μόνο στην έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία των νοσημάτων. Παράλληλα με αυτό το κύριο καθήκον, θα πρέπει να υπάρχει ενασχόληση με θέματα υγείας που σχετίζονται με τον σύγχρονο τρόπο ζωής, όπως είναι η παχυσαρκία, το κάπνισμα, η κατάχρηση αλκοόλ και η σεξουαλική υγεία. Ο ιατρός, για παράδειγμα, θα πρέπει να συμμετέχει και στην προστασία της δημόσιας υγείας, δηλαδή σε προληπτικούς ελέγχους, στους εμβολιασμούς και στην ενημέρωση του κοινού με ομιλίες ή με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης, υποχρέωσή του είναι η διδασκαλία των νεότερων ιατρών, έτσι ώστε να μεταβιβάζεται η γνώση αλλά και η πείρα που έχει αποκτηθεί από την άσκηση του λειτουργήματος επί πολλά χρόνια.

Η άσκηση της ιατρικής στην καθημερινή κλινική πράξη θα πρέπει να διέπεται από τις αρχές της ηθικής, που ορίζεται ως η επιστήμη της δεοντολογίας. Η ιατρική ηθική ενδιαφέρεται για τη συμπεριφορά και την επιστημονική επάρκεια όσων εμπλέκονται στην άσκηση του ιατρικού λειτουργήματος, όπως επίσης και για τα ηθικά προβλήματα που αναφύονται από την άσκηση του επαγγέλματος. Κοινή είναι η διαπίστωση πως οι συνεχείς εξελίξεις των βιοϊατρικών επιστημών οδήγησαν στην εμφάνιση πολλών δυσεπίλυτων ηθικών ζητημάτων, όπως η κλωνοποίηση του ανθρώπου, η ανάλυση του ανθρώπινου γονιδιώματος, η ευγονική, οι νέες τεχνολογίες της αναπαραγωγής, ο προγεννητικός έλεγχος, η μεταμόσχευση οργάνων, ο εγκεφαλικός θάνατος, θέματα σχετικά με την αρχή και το τέλος της ζωής και ο καθορισμός προτεραιοτήτων.

Οι επαγγελματίες των Κοινωνικών Επιστημών μελετούν πτυχές της κοινωνικής ζωής των ατόμων και των ανθρώπινων ομάδων αναφορικά με τη συμπεριφορά, την εκπαίδευση και τη μάθησή τους, αλλά και αναφορικά με την κοινότητα, την κοινωνία, την εφαρμογή των κανόνων δικαίου, την οικονομία, την πολιτική, τη διοίκηση. Πρόκειται για ένα πλήθος συνθηκών και παραμέτρων που σχετίζονται με κοινωνικές δομές, ρόλους, κοινωνικές ταυτότητες και θεσμούς, αλλά και με αξίες που επηρεάζουν τις επιλογές ζωής των ανθρώπων. Έτσι οι κοινωνικοί επιστήμονες, μεταξύ άλλων, έχουν την ευθύνη και τη δύναμη να επηρεάζουν τις κοινωνίες στο να βρίσκουν λύσεις ως συλλογικότητες ή με βάση τις ατομικές ανάγκες και επιδιώξεις· με αλληλεγγύη και ελπίδα ή με πρακτικές που διασπούν την κοινωνική συνοχή.

Η εξοικείωση των επαγγελματιών των Κοινωνικών Επιστημών με δεξιότητες κριτικής σκέψης θα τους ενδυναμώσει στο εργασιακό τους περιβάλλον, καθώς αυτές βρίσκονται ψηλά στη λίστα των απαραίτητων προσόντων και ικανοτήτων για την επαγγελματική τους χειραφέτηση. Η λήψη αποφάσεων και η επίλυση προβλημάτων, η δυνατότητα υποστήριξης θέσεων και επιχειρημάτων, η ερευνητικότητα, η ικανότητα κρίσης και αιτιολόγησης, η εναντίωση στον δογματισμό και στην προκατάληψη ενισχύουν τόσο το επαγγελματικό προφίλ των κοινωνικών επιστημόνων όσο και τους δημοκρατικούς θεσμούς. Το ίδιο ισχύει και για την εξοικείωση των εν λόγω επαγγελματιών με ήπιες δεξιότητες, που θα τους βοηθήσουν στην αντιμετώπιση ηθικών διλημμάτων, στη νηφάλια αντιμετώπιση καταστάσεων, σε αυτοπεποίθηση και αυτοέλεγχο, σε ενσυναίσθηση και ψυχική ανθεκτικότητα.

Οι Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης αποτελούν ένα πεδίο πολυ-επιστημονικού χαρακτήρα, καθώς αναπτύσσουν και μελετούν διαδικασίες που προωθούν τη μάθηση και την κοινωνικοποίηση, αλλά και τους διαμορφωτικούς τους παράγοντες, κάτω από τον πολυπρισματικό ερευνητικό φακό των Κοινωνικών Επιστημών. Παράλληλα έχουν τη δυνατότητα να προτείνουν μεθόδους μετασχηματισμού της επιστημονικής σε εκπαιδευτική γνώση, προκειμένου οι εκπαιδευόμενοι να προσεγγίζουν την επιστήμη με όρους που συνάδουν με τη μαθησιακή τους ετοιμότητα σε συγκεκριμένα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, πάντα σε συνάφεια με την ειδικότητά τους. Με την έννοια αυτή, οι Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης συνεισφέρουν εισάγοντας με συστηματικό τρόπο τη θεματική των ήπιων δεξιοτήτων και των δεξιοτήτων κριτικής σκέψης στο γνωστικό περιεχόμενο των Βιοϊατρικών και Κοινωνικών Επιστημών, συνδέοντας τις δεξιότητες αυτές με τις ανάγκες των επαγγελματιών στα εν λόγω πεδία.

Συγκεκριμένα, οι έννοιες κριτική σκέψη και ήπιες δεξιότητες θα τύχουν εννοιολογικής επεξεργασίας μέσα από τρεις μεθοδολογικούς άξονες: (α) ως γνωστικά αντικείμενα (φύση και συστατικά της κριτικής σκέψης, ταξινομίες κ.λπ. – δηλωτική γνώση), (β) ως μέσα για την άσκηση επαγγέλματος στις Βιοϊατρικές και Κοινωνικές Επιστήμες (π.χ. τεχνικές εμβάθυνσης στην κριτική σκέψη, διαδικασίες αναστοχασμού και αυτορύθμισης, μετα-εννοιολογική επίγνωση κ.λπ. – διαδικαστική γνώση) και (γ) ως σκοπός, δηλαδή ως επιδίωξη μιας σειράς δεξιοτήτων που θα πρέπει να αποκτήσουν οι εργαζόμενοι στους παραπάνω τομείς για την επαγγελματική τους ενδυνάμωση και χειραφέτηση (π.χ. προσαρμοστικότητα, διαχείριση του απρόβλεπτου, αυτοεκτίμηση, ηγεσία εαυτού κ.λπ.). Έτσι, οι Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης θα διατυπώσουν αρχές και μεθόδους με τις οποίες οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, όπως ανάλυση, αιτιολόγηση, σύγκριση, εξεύρεση λύσεων, λήψη αποφάσεων, αλλά και ήπιες δεξιότητες, όπως ενσυναίσθηση, αυτοέλεγχο κ.λπ. Ως αποτέλεσμα, η συνεισφορά των Επιστημών Αγωγής και Εκπαίδευσης θα αφορά την επαγγελματική ενδυνάμωση των εκπαιδευομένων σε δύο επίπεδα: (α) πραγματογνωσίας (ρητή διδασκαλία θεωρητικής γνώσης για την κριτική σκέψη και τις ήπιες δεξιότητες, με βάση τις θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις της υπάρχουσας βιβλιογραφίας) και (β) προσωπικής ενδυνάμωσης (εργαστηριακές ασκήσεις και βιωματικές-συμμετοχικές διαδικασίες –active participation– για την ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης, την καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων και τη διαμόρφωση στάσεων).

Η παραπάνω συνεισφορά των Επιστημών Αγωγής και Εκπαίδευσης είναι μέγιστης σημασίας στις μέρες μας, καθώς σε παγκόσμια κλίμακα οι επαγγελματίες των βιοϊατρικών και κοινωνικών επιστημών καλούνται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο απέναντι στην υγειονομική, οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική κρίση που πλήττει την ανθρώπινη κοινότητα. Ιδιαίτερη μάλιστα είναι η σημασία της για τους επαγγελματίες υγείας που αγωνίζονται στην πρώτη γραμμή για την προστασία της ανθρωπότητας από την πανδημία του COVID-19, καθώς είναι ανάγκη να εκπαιδευθούν όχι μόνο για την ενδυνάμωση της κριτικής σκέψης και των ήπιων δεξιοτήτων τους (αναλυτικότητα, αυτορρύθμιση, συστηματικότητα, αυτοαποτελεσματικότητα κ.λπ.), αλλά και για την ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνιακού ορθολογισμού, αυτοπροστασίας και ψυχικής ανθεκτικότητας απέναντι στην επαγγελματική τους εξουθένωση.

Το Πρόγραμμα αποβλέπει στην προαγωγή της γνώσης και της έρευνας που αφορά την κριτική σκέψη και τις ήπιες δεξιότητες των επαγγελματιών στα πεδία των Βιοϊατρικών και Κοινωνικών Επιστημών, ως αναπόσπαστο κομμάτι των βασικών ικανοτήτων τους για μια επιτυχημένη καριέρα.

Βασικοί στόχοι του ΔΠΜΣ είναι:

  • Η παροχή υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακών σπουδών στις θεματικές της κριτικής σκέψης και των ήπιων δεξιοτήτων, ως γνωστικών αντικειμένων προτεραιότητας για τους επιστήμονες του 21ου αι. σε διεθνή κλίμακα.
  • Η ρητή διδασκαλία των εν λόγω εννοιών για τη θεωρητική προσέγγιση των αποφοίτων στις παραπάνω θεματικές, με στόχο μια διεπιστημονική διεύρυνση των εξειδικευμένων γνώσεων του αντικειμένου τους στην κατεύθυνση του πραγματολογικού περιεχομένου των εννοιών.
  • Η εξοικείωση των μεταπτυχιακών φοιτητών με στρατηγικές κριτικής σκέψης και ήπιων δεξιοτήτων, προκειμένου να προσεγγίζουν με επαγγελματισμό θέματα της ειδικότητάς τους και να αντιμετωπίζουν επιτυχώς σύνθετα προβλήματα που ανακύπτουν σε σχέση με αυτές στον χώρο εργασίας τους.
  • Η προαγωγή της διεπιστημονικής έρευνας σε ζητήματα που αφορούν την κριτική σκέψη και τις ήπιες δεξιότητες των επαγγελματιών των Βιοϊατρικών και Κοινωνικών Επιστημών, καθώς και η εκπόνηση υψηλού επιπέδου συναφών μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών
  • Η ανάπτυξη κριτικών, ερευνητικών και μαθησιακών δεξιοτήτων, καθώς και δεξιοτήτων επιστημονικής γραφής, οι οποίες απαιτούνται για σπουδές διδακτορικού επιπέδου.

Διάρκεια φοίτησης

Το ΔΠΜΣ είναι εντατικού χαρακτήρα, με διάρκεια ενός πλήρους ημερολογιακού έτους. Υπάρχει η δυνατότητα μερικής φοίτησης για εργαζόμενους/νες φοιτητές /τριες , η διάρκεια της οποίας δεν μπορεί να υπερβαίνει το διπλάσιο του χρόνου της κανονικής φοίτησης.

Μαθήματα – ECTS

Το σύνολο των Πιστωτικών Μονάδων των μαθημάτων του ΔΠΜΣ είναι 75 πιστωτικές Μονάδες (ECTS)

Α΄ εξάμηνο
4 μαθήματα x7,5 ECTS
= 30 ECTS

Β΄ εξάμηνο
Προσφέρονται
4 μαθήματα x 7,5 ECTS από τα οποία οι φοιτητές επιλέγουν τα 2 (2 Χ 7,5=15 ECTS)
=15 ECTS

Διπλωματική εργασία
30 ECTS

Διαδικασία Εισαγωγής στο Πρόγραμμα

Η ΕΔΕ του ΔΠΜΣ αποφασίζει για το μέγιστο αριθμό μεταπτυχιακών φοιτητών που θα γίνουν δεκτοί στο ΔΠΜΣ κατά το εκάστοτε επόμενο ακαδημαϊκό έτος, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση της Συγκλήτου, καθώς και για τον χρόνο δημοσίευσης της σχετικής πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους ενδιαφερομένους, προκειμένου να υποβάλουν αιτήσεις για την κάλυψη των θέσεων που προβλέπονται.

Η προκήρυξη προσδιορίζει:
α) Τα απαραίτητα προσόντα των υποψηφίων για εισαγωγή στο ΔΠΜΣ
β) Την προθεσμία υποβολής δικαιολογητικών
γ) Τον γενικό τρόπο αξιολόγησης των υποψηφίων
δ) Τη διεύθυνση υποβολής των δικαιολογητικών.

Ο ετήσιος αριθμός των εισακτέων στο ΔΠΜΣ ορίζεται σε σαράντα (40) με δυνατότητα τροποποίησης του αριθμού, ανάλογα με τις αιτήσεις των υποψηφίων και τις δυνατότητες του ΔΠΜΣ. Ο ακριβής αριθμός εισακτέων καθορίζεται κάθε χρόνο από την ΕΔΕ. Σε περίπτωση ισοβαθμίας εισάγονται επιπλέον και όλοι οι ισοβαθμήσαντες υποψήφιοι.

Στο ΔΠΜΣ γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι των Τμημάτων Ιατρικής, Οδοντιατρικής, Κτηνιατρικής, Φαρμακευτικής, Βιολογίας, Νοσηλευτικής καθώς και άλλοι Επιστήμονες Υγείας (όπως Ειδικοί πρόληψης και Θεραπείας Εξαρτημένων ατόμων, Επισκέπτες Υγείας, Εργοθεραπευτές, Ιατρικοί Επισκέπτες, Λογοθεραπευτές, Φυσικοθεραπευτές, Παιδαγωγοί )˙ γίνονται δεκτοί και πτυχιούχοι άλλων συναφών Τμημάτων Α.Ε.Ι, Τ.Ε.Ι (Ψυχολογίας, Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής εργασίας) της ημεδαπής και ομοταγών αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής. Επίσης, μπορούν να γίνουν δεκτοί και πτυχιούχοι άλλων Τμημάτων Α.Ε.Ι, Τ.Ε.Ι ή άλλων Ανωτάτων Σχολών, μετά από απόφαση της Ειδικής Διιδρυματικής Επιτροπής (ΕΔΕ).

Υποψήφιοι μπορούν να είναι και τελειόφοιτοι φοιτητές, οι οποίοι θα έχουν περατώσει επιτυχώς τις υποχρεώσεις των προπτυχιακών σπουδών τους πριν από τη λήξη των εγγραφών και θα πληρούν όλες τις προϋποθέσεις εισαγωγής στο ΔΠΜΣ.

Μέλη των κατηγοριών Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π., εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 34, μπορούν να εγγραφούν ως υπεράριθμοι και μόνο ένας κατ΄ έτος, αρκεί να υπηρετεί σε ένα από τα δύο οικεία Τμήματα του Ιδρύματος όπου οργανώνεται το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα.

Ο υποψήφιος υποβάλλει στη Γραμματεία του ΔΠΜΣ, σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή, τα παρακάτω δικαιολογητικά:

  1. Αίτηση συνοδευόμενη από σύντομο υπόμνημα αιτιολόγησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
  2. Αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα.
  3. Αντίγραφο πτυχίου ή διπλώματος (με βεβαίωση ισοτιμίας και αντιστοιχίας από το ΔΟΑΤΑΠ, εφόσον πρόκειται για τίτλο της αλλοδαπής).
  4. Πιστοποιητικό σπουδών με αναλυτική βαθμολογία μαθημάτων προπτυχιακών ή/και μεταπτυχιακών σπουδών.
  5. Πιστοποιητικό γνώσης μιας τουλάχιστον γλώσσας πέραν της γλώσσας διεξαγωγής του ΔΠΜΣ. Απαιτείται: (α) αποδεικτικό γνώσης της γλώσσας επιπέδου Β2 (καλή γνώση) ή ανώτερο, ή TOEFL (αγγλικά) με τουλάχιστον 87 μονάδες στο Internet-based test, ή (β) Απολυτήριο Δευτεροβάθμιας ή Πτυχίο Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από το Ίδρυμα της χώρας στην οποία επίσημη γλώσσα είναι η ζητούμενη (το οποίο έχει αναγνωρισθεί από το ΔΟΑΤΑΠ) ή (γ) Πτυχίο της αντίστοιχης Φιλολογίας. Για τους αλλοδαπούς, μη κατόχους τίτλου ελληνόφωνης εκπαίδευσης, απαιτείται επιπλέον πιστοποιητικό επάρκειας ελληνικής γλώσσας από Σχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας ενός ΑΕΙ ή απολυτήριο ελληνικής Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή πτυχίο ελληνόφωνου Πανεπιστημιακού Τμήματος. Σε περίπτωση γνώσης και δεύτερης ξένης γλώσσας, υποβάλλεται, επίσης, το αντίστοιχο πιστοποιητικό.
  6. Αποδεικτικά έγγραφα για τυχόν ερευνητική και συγγραφική δραστηριότητα, καθώς και για επαγγελματική εμπειρία συναφή προς το πεδίο ειδίκευσης (εφόσον υπάρχουν).
  7. Φωτοτυπία Αστυνομικής Ταυτότητας ή Διαβατηρίου.

Τα δικαιολογητικά σε ηλεκτρονική μορφή αποστέλλονται μαζί με την αίτηση σκαναρισμένα. Ταυτόχρονα αποστέλλονται και σε έντυπη μορφή, μέσω υπηρεσίας ταχυμεταφοράς (courier).

Η αξιολόγηση των υποψηφίων γίνεται σε τρεις φάσεις:

Στην πρώτη φάση γίνεται προκριματικός έλεγχος των τυπικών προσόντων των υποψηφίων. Στη δεύτερη φάση γίνεται μοριοδότηση των δικαιολογητικών βάσει κριτηρίων, ώστε να προκύψει η σειρά αξιολογικής κατάταξης των υποψηφίων. Βάσει αυτής της κατάταξης, η ΕΔΕ ορίζει τον αριθμό των υποψηφίων που θα κληθούν για προφορική συνέντευξη. Η συνέντευξη (σε ζητήματα γνώσεων επί των αντικειμένων του προγράμματος και σε ζητήματα προσωπικότητας) διενεργείται στην τρίτη φάση από την προαναφερθείσα ειδική επιτροπή, η οποία έχει συγκροτηθεί με απόφαση της ΕΔΕ. Τα κριτήρια αξιολόγησης της δεύτερης και τρίτης φάσης, καθώς και οι αντίστοιχες μέγιστες βαθμολογίες φαίνονται στην καρτέλα “Κριτήρια Αξιολόγησης Εισακτέων”.

Μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων και βάσει των προϋποθέσεων της προκήρυξης και των κριτηρίων μοριοδότησης (πρώτη και δεύτερη φάση), η επιτροπή μελών ΔΕΠ για την επιλογή των υποψηφίων καταρτίζει και ανακοινώνει τον κατάλογο με την αξιολογική κατάταξή τους. Βάσει αυτής της κατάταξης ανακοινώνεται πρόσκληση για συνέντευξη των υποψηφίων, η οποία αναρτάται στην ιστοσελίδα του Μεταπτυχιακού. Μετά τη διενέργεια των συνεντεύξεων (τρίτη φάση), καταρτίζεται κατάλογος αξιολογικής κατάταξης των επιτυχόντων, ο οποίος αναρτάται στη «Διαύγεια», καθώς και στην ιστοσελίδα του Μεταπτυχιακού.

Ο κατάλογος των επιτυχόντων υπόκειται στην τελική έγκριση της ΕΔΕ. Οι επιτυχόντες ενημερώνονται από τη Γραμματεία του ΔΠΜΣ και καλούνται να απαντήσουν εγγράφως εντός πέντε (5) ημερών αν αποδέχονται την ένταξή τους στο Διιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών και τους όρους λειτουργίας του. Η μη απάντηση από επιλεγέντα υποψήφιο μέσα στην παραπάνω προθεσμία ισοδυναμεί με άρνηση αποδοχής. Εφόσον υπάρξουν αρνήσεις, η Γραμματεία του ΔΠΜΣ ενημερώνει τους αμέσως επομένους στη σειρά αξιολόγησης από τον σχετικό κατάλογο επιτυχίας.

Κριτήρια αξιολόγησηςΒαθμολογίαΣυντελεστήςΑνώτατο όριο μορίων
α) Γενικός βαθμός πτυχίου 5-102,525
β) Σχετικότητα πτυχίου
i) Πτυχίο Τμήματος Ιατρικής, Οδοντιατρικής, Κτηνιατρικής, Φαρμακευτικής, Βιολογίας, Νοσηλευτικής και άλλων Τμημάτων Επιστημών Υγείας ή συναφών Τμημάτων Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. Ελληνικού Ιδρύματος ή ομοταγούς του εξωτερικού (με αντιστοιχία ΔΟΑΤΑΠ)i) 10
ii) Πτυχίο άλλου Τμήματος ΑΕΙ, Τ.Ε.Ι ή άλλων Ανωτάτων Σχολώνii) 0
γ) Προηγούμενη συναφής ερευνητική δραστηριότητα (1 μόριο/6μηνο πλήρους απασχόλησης για κάθε ερευνητικό πρόγραμμα – έως 5 εξάμηνα)0-515
δ) Ενδεχόμενη συναφής επαγγελματική εμπειρία (1 μόριο/έτος εργασίας– έως 5 έτη)0-515
ε) Λοιποί συναφείς τίτλοι σπουδών (2ο πτυχίο 3 μόρια, μεταπτυχιακό 6 μόρια, διδακτορικό 10 μόρια)0-10110
στ) Τίτλοι ξένων γλωσσών0-515
Βαθμός προφορικής συνέντευξης 0-10220
Ανώτατο σύνολο μορίων80

Scroll to Top